Min namnsdag

Idag är det min namnsdag :) mitt hela namn är Marie Sanna Ellinor F******.

Kvinnonamnet Ellinor är en svensk variant av Eleonora som är ett romanskt namn med oviss betydelse.

Ibland anges att Eleonora/Ellinor har betydelsen "Gud är mitt ljus" eller "den barmhärtiga".

Ellinor sägs härstammar ur det grekiska namnet Helena vilket även de har en betydelse av ljus, men har i vissa kretsar även en koppling till det grekiska namnet Aurora.

Namnet har under sin resa genom Europa gjorts om så att det passat ditt det kommit.

Den svenska formen av Ellinor kommer från den engelska formen som är Eleonora vilket kom till Sverige när en kung gifte sig med just en Eleonora.

Namnet hade en viss popularitet under 1970-, 1980-och 1990-talet men har sedan gradvis avtagit i användning.

De senaste åren har det legat runt plats 75 på topplistan. Ellinor är en ofta återkommande person i Evert Taubes visor, kanske beroende på att hans egen dotter heter just Ellinor.

Bland de titlar som kan nämnas är Ellinor dansar, Ellinors vals och Karl-Alfred.

Ellinor Namnsdag: 11 juli, (sedan 1986).

Ellinor är en svensk kortform av Eleonora. Namnet blev populärt på 1970-talet. Omkring 15.500 heter Ellinor, cirka 6.800 kallas så.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0